خلاقیت چیست ؟

خلاقیت چیست؟
مطالعه خلاقیت می تواند یک روند دشوار باشد. خلاقیت نه تنها یک موضوع پیچیده به خودی خود است، بلکه اجماع مشخصی نیز در مورد چگونگی تعریف خلاقیت وجود ندارد. بسیاری از رایج ترین تعاریف نشان می دهد که خلاقیت تمایل به حل مشکلات یا ایجاد چیزهای جدید به روش های جدید است.

مؤلفه های خلاقیت

دو جزء اصلی خلاقیت عبارتند از:

اصالت: ایده باید چیزی جدید باشد که صرفاً گسترش چیز دیگری نیست که از قبل وجود داشته باشد.

کارآیی: ایده باید در واقع کار کند و یا دارای درجه ای از سودمندی باشد.

چه موقع خلاقیت رخ می دهد؟

خلاقیت اغلب در چند موقعیت متفاوت دیده می شود.

  • افرادی که به نظر می رسد تحریک کننده، جالب توجه هستند و انواع مختلفی از افکار غیر معمول دارند.
  • افرادی که جهان را با یک چشم انداز تازه درک می کنند ، ایده های روشنگری دارند و اکتشافات شخصی مهم را انجام می دهند. این افراد اکتشافات خلاقانه ای را ایجاد می کنند که عموما فقط برای آنها شناخته شده است.
  • افرادی که دستاوردهای خلاقانه بزرگی را به دست می آورند که برای تمام دنیا شناخته می شوند. مخترعین و هنرمندانی چون توماس ادیسون و پابلو پیکاسو در این دسته قرار می گیرند.

انواع خلاقیت

متخصصان همچنین تمایز قائل به تفکیک بین انواع مختلف خلاقیت هستند. مدلهای خلاقیت  نشان می دهد که چهار نوع مختلف وجود دارد:

خلاقیت بسیارکوچک : شامل ایده ها و بینش های معناداری است که فقط خود فرد می شناسد.

خلاقیت کوچک : عمدتاً شامل تفکر روزمره و حل مسئله است. این نوع خلاقیت به افراد کمک می کند تا مشکلات روزمره خود را حل کنند و با محیط های متغیر سازگار شوند.

خلاقیت حرفه ای: در بین متخصصان ماهر و خلاق در زمینه های مربوط به آنها صورت می گیرد. این افراد در حرفه خود خلاق هستند اما به خاطر آثارشان به برجستگی نمی رسند.

خلاقیت بزرگ: شامل خلق آثاروایده هایی است که در یک زمینه خاص مورد توجه واقع می شوند.این نوع خلاقیت منجر به برجستگی و تحسین می شود و غالباً منجر به ایجاد خلاقیت در جهان مانند نوآوری های پزشکی، پیشرفت های تکنولوژیکی و دستاوردهای هنری می شود.

چه چیزی لازم است تا خلاق باشیم؟

افراد خلاق دارای ویژگی های متنوعی هستند که در تفکر ابتکاری آنها نقش دارند. برخی از این ویژگی های کلیدی شامل :

انرژی: افراد خلاق انرژی جسمی و روانی زیادی دارند. با این حال، آنها همچنین وقت زیادی را بی سر و صدا در اندیشه و تأمل صرف کنند.

هوش:هوش نقش مهمی در خلاقیت بازی می کند. در مطالعاتی در مورد کودکان تیزهوش، محققان دریافتند که اگر ضریب هوشی بالا برای خلاقیت عالی لازم بود، همه افراد دارای ضریب هوشی بالا خلاق بودند.افراد خلاق باید باهوش باشند، اما باید بتوانند به روشی تازه و حتی ساده و بی تکلف به چیزها نگاه کنند.

نظم و انضباط: افراد خلاق فقط در حال نشستن  ودرانتظارنزول الهام نیستند. آنها اهل تفریح و بازی هم هستند، اما درعین کار و اشتیاق خود، نظم و انضباط هم دارند.

در حالی که به نظر می رسد برخی از افراد به طور طبیعی  دارای خلاقیت هستند، کارهایی وجود دارد که می توانید برای افزایش خلاقیت خود انجام دهید. خلاقیت مستلزم داشتن چشم انداز تازه ای است که همراه با نظم و انضباط است. همانطور که توماس ادیسون گفته است، خلاقیت، یک درصد، الهام بخشی و نود و نه درصد کار سخت است.

فکر کردن به خلاقیت به تقویت خلاقیت حتی بیشتر کمک می کند

خلاقیت یا استعداد ، مانند برق، چیزی است که من آن را نمی فهمم اما چیزی است که من قادر به مهار کردن و استفاده از آن هستم.

در حالی که برق یک راز باقی مانده است، می دانم که می توانم به آن وصل شوم و خانه و یا اتاق عمل را روشن کنم و از آن برای کمک به نجات جان خود استفاده کنم.

خلاقیت مانند برق، داوری نمی کند. من می توانم از آن به طور مولد یا مخرب استفاده کنم.

نکته مهم استفاده از آن است. شما نمی توانید خلاقیت مصرف (کم) کنید. هرچه بیشتر از آن استفاده کنید،  بیشتر خواهید شد.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *