خود اندیشی

خود اندیشی

اینکه خودتان را گم شده و بی هدف بیابید، تعجب اینکه چگونه در جایی که هستید قرار گرفتید، فکر ترسناکی است. اگر مراقب نباشید، از اینکه کجا می خواهید آگاه نباشید، می توانید در جایی دور از جایی که می خواهید باشید، قرار بگیرید. اینها ۱۰ سوال مفیدی است که هر کدام باید مرتباً از خود بپرسیم. قدرت خود بازتابی می تواند شما را تحت کنترل قرار دهد، تا شما را بر روی خودسازی متمرکز نگه دارد و اطمینان حاصل کند که تا حد ممکن راضی هستید.

  1. آیا من از وقتم عاقلانه استفاده می کنم؟

“زمان بر فراز ما پرواز می کند ، اما سایه خود را پشت سر می گذارد.”

 

همه ما می دانیم که زمان ارزشمند است. هدف ما باید استفاده از آن به گونه ای باشد که ضد تولید نباشد. به عنوان مثال، وقت گذاشتن برای از بین رفتن و به ویژه انجام هیچ کاری مفید می تواند برای ذهن و بدن مفید باشد. خود یافتن در مشاغلی که دستمزدی پایدار ارائه می دهد اما شما را به چالش نمی کشد، از مهارت های خود استفاده نمی کنید یا احساس ارزش نمی کنید، می تواند اتلاف وقت قابل توجهی تلقی شود. بیشتر آن ادراک است. بهترین راه ارزیابی این است که خودتان را پنج یا ۱۰ سال دیگر تصور کنید، به جایی که الان هستید نگاه کنید، این می تواند به شما کمک کند ببینید چه جنبه هایی از زندگی شما ممکن است اتلاف وقت شما باشد.

  1. آیا من همه چیز را مسلم می دانم؟

به نعمتهای فعلی خود، تأمل کنید. نه در بدبختی، که همه انسان ها برخی از آنها را دارند.

نعمت های بیشماری در اطراف هر یک از ما وجود دارد. حتی در پایین ترین سطح ممکن است از حمایت خانواده یا دوستان، سقفی روی سر یا مهارت هایی برخوردار باشیم که باید به آنها افتخار کنیم. ما به طور طبیعی آینده نگر هستیم، که ممکن است ما را نسبت به شرایط فعلی کور کند. ما باید هر چند وقت یک بار وقت بگذاریم و به آنچه در اطراف خود داریم نگاه کنیم و سپاسگزار باشیم.

  1. آیا من از یک دیدگاه سالم استفاده می کنم؟

خواه خوشحال باشیم یا نباشیم، کار را درست انجام می دهیم یا موفق هستیم، همه چیز در مورد نگرش است. ما ممکن است دنیا را در نوک انگشتان خود داشته باشیم در عین خود را کاملاً پوچ ببینیم. ما می توانیم به دلیل تنفر از همکار خود از کارمان متنفر شویم یا از یک رابطه خراب که از اول درست نبود، به ستوه آمده باشیم. گاهی اوقات موضوعات مختلف را آنقدر بزرگ می کنیم که وقتی به عقب برمی گردیم و با دید دیگری بنگریم، می توانیم مسئله را کاملاً متفاوت ببینیم. در واقع  نیمه پر از لیوان می تواند به معنای یک جهان تفاوت در برخی موارد باشد.

  1. آیا من به خودم صادق هستم؟

کشف این مسئله ممکن است سالها طول بکشد، در حالی که اشتباهات زیادی در این راه وجود دارد، اما این بدان معنی نیست که نباید تلاش کنیم. بسیار مهم است که بفهمیم آیا خودمان را فریب می دهیم یا نه، زندگی ای دور از آنچه که می خواهیم هستیم. ما بر آنچه انجام می دهیم کنترل کامل داریم، اما بدون اینکه آگاهانه اقدامات و شرایط خود را بارها ارزیابی کنیم، می توانیم همه چیز را دور بزنیم – مانند سیاستمدار فاسد یا ورزشکار وابسته به استروئید. بفهمید چه کاری انجام می دهید و چرا آن را انجام می دهید. اگر کاری انجام می دهید که باعث پشیمانی شما می شود، خود را از آن دور کنید.

۵- آیا من صبح آماده بیدار شدن برای آن روز هستم؟

“بدانید که اگر برای رسیدن به آنها بیدار نشوید، خواب دیدن اتلاف وقت و انرژی است.”

آیا با احساس ناامیدی بیدار می شوید؟ اولین فکر روز، شاخص بزرگی از سطح عمومی شادی شماست. همه ما روزهایی داریم که  منتظر آنها نیستیم، اما اگر چند روز دیدید که دوست ندارید از رختخواب بلند شوید، دنبال “چرا؟” باشید.

  1. آیا من قبل از خواب افکار منفی دارم؟

“بی خوابی ها می دانند که چیزی در مورد شب وجود دارد. تاریکی، انرژی، رمز و راز که همه چیز را پوشانده است. همه چیز همزمان با روشن شدن پنهان می شود. همین چیز است که به ما اجازه می دهد افکار خود را  در شب بررسی کنیم زیرا در طول روز نمی توانیم. این چیزی است که حقیقت است.

هنگامی که سرانجام به خواب می رویم وقتی است که از همه چیز جدا می شویم و سرانجام به اندازه ای از وضوح و، شفافیت که باعث تأمل می شود، دست می یابیم. آخرین افکار شما قبل از خواب چیزهای زیادی در مورد آنچه در زندگی شما می گذرد را نشان می دهد. اگر آنها به طور مداوم منفی هستند، سعی کنید الگویی از علل ایجادکننده آنها را شناسایی کنید و سپس به دنبال رفع عوامل استرس زا باشید.

  1. آیا من به اندازه کافی برای روابطم تلاش می کنم؟

“بی تفاوتی و غفلت اغلب بیشتر از بیزاری آسیب می رساند.”

با گذشت زمان، می توانیم روابط خود بهبود ببخشیم. شعله های آتش به طور طبیعی از بین می روند و تازگی از بین می رود. در نتیجه، این امر مستلزم تلاش مداوم برای رشد روابط است. به عنوان مثال، دور شدن از خانواده به تلاش زیادی برای ادامه ارتباط و نزدیک ماندن نیاز دارد. اگر نمی خواهید در زندگی خود افراد مختلفی را از دست دهید، مطمئن شوید که برای حفظ روابط خود متعهد هستید.

۸- آیا من از نظر جسمی از خودم مراقبت می کنم؟

“حفظ سلامت بدن یک وظیفه است … در غیر این صورت ما قادر نخواهیم بود ذهن خود را قوی و شفاف نگه داریم.”

هرچه سن مان بیشتر می شود یشتر علیه خودمان کار می کنیم – ساعات کار بیشتر، خانواده ای برای مراقبت، کاهش سطح انرژی و کاهش متابولیسم، این فقط به چند مورد است. اگر ما آگاهی نداشته باشیم، سلامت جسمی ما را می توان بنوبه خود، می تواند باعث مشکل شود. بنابراین،  مکانی را که می خواهید در چند سال آینده باشد نگه دارید و اجازه ندهید که این تصویر از شما دور شود.

  1. آیا من اجازه می دهم موارد خارج از کنترل من باعث استرس من شود؟

“دلیل اینکه بسیاری از افراد جامعه ما بدبخت، بیمار و به شدت تحت فشار قرار دارند این است که دلبستگی ناسالم به مواردی است که هیچ کنترلی بر آنها ندارند.”

بزرگترین اتلاف تلاشی که می توانیم انجام دهیم استرس در مورد مواردی است که خارج از محدوده کنترل ما نیستند. یک پدیده کاملاً غیرضروری اما اجتناب ناپذیر شایع که می تواند روزها ، سلامتی و سلامتی روحی ما را خراب کند. اطمینان حاصل کنید که به طور مداوم عوامل استرس خود را شناسایی کرده و در جهت از بین بردن نگرانی در مورد چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید، تلاش کنید.

  1. آیا من به اهدافی که برای خودم تعیین کرده ام می رسم؟

“کسانی که حرکت نمی کنند، متوجه زنجیرهای خود نمی شوند.”

این سوال لازم است که به طور مکرر مورد توجه قرار گیرد. همه ما یک دید کلی داریم که می خواهیم ظرف پنج یا ۱۰ سال کجا قرار بگیریمپ، اما این یک نگاه اجمالی بسیار مبهم است که مبتنی بر موفقیت های کلی است.در زندگی، افراد اهداف زیادی دارند (به عنوان مثال ورزش بیشتر، همسر بهتر بودن، پس انداز بیشتر). با این حال، اهداف غالباً محقق نمی شوند زیرا افراد از خودآگاهی برخوردار نیستند … بنابراین، برای بهبود شانس رسیدن به اهدافمان، باید از رفتار فعلی خود آگاه باشیم. مفید است که چشم اندازهای آینده خود را با جزئیات دقیق بررسی کرده و همه کارهایی را که برای دستیابی به آنها باید انجام شود، تجزیه و تحلیل کنید. فقط به مکان و آنچه تمرکز کنید توجه نکنید.

از طریق خود اندیشی، می توانیم مطمئن شویم که در مسیر درست قرار گرفته ایم. عدم خود اندیشی باعث می شود گمشده یا بی هدف به نظر برسیم. زمان می گذرد و بدون ارزیابی آگاهانه شرایط خود، می توانیم اجازه دهیم بسیاری از جنبه های زندگی ما از بین بروند: سلامتی، روابط و اهداف ما. برای ما لازم است هر چند وقت یک بار،  در صورت امکان به سؤالات مختلفی از جمله سوالات ذکر شده در بالا بپردازیم.

آگاهی از خودمان یک گام اساسی در خودسازی است

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *