تاب آوری و مقاومت چیست؟

تاب آوری و مقاومت

تاب آوری همان چیزی است به انسان برای مقابله  با استرس و سختی ، قدرت روانی می دهد.

این ذخیره جدایی ناپذیر از قدرت ذهنی است که مردم قادر به فراخوانی  آن در مواقع لزوم  هستند.

 افراد انعطاف پذیر بهتر قادر به مقابله با چنین مصیبت هایی هستند و زندگی خود را پس از فاجعه بازسازی می کنند.

مقابله با تغییر یا از دست دادن بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است. در بعضی از مواقع ، هر کس درجات مختلفی از مشکلات را تجربه می کند. برخی از این چالش ها ممکن است نسبتاً جزئی باشد ، در حالی که برخی دیگر در مقیاس بسیار بزرگتر (طوفان ها ، گردبادها ، حملات تروریستی) فاجعه بار هستند. چگونگی مقابله با این مشکلات می تواند نه تنها در نتیجه بلکه در پیامدهای روانشناختی طولانی مدت نقش بسزایی داشته باشد.

آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا برخی از مردم در مقابل فاجعه آرام می مانند ، در حالی که عده ای دیگر به نظر می رسد مضطرب هستند؟ افرادی که می توانند خونسردی خود را حفظ کنند،  انعطاف پذیر یا توانایی مقابله با مشکلات و مشکلات را دارند.

افراد مقاوم قادر به استفاده از مهارت ها و نقاط قوت خود برای مقابله و بهبودی از مشکلات و چالش ها هستن

این مشکلات ممکن است شامل از دست دادن شغل ، مشکلات مالی ، بیماری ، بروز بلایای طبیعی ، فوریت های پزشکی ، طلاق یا فوت یک دوست عزیز باشد. به جای ناامیدی یا فرار از مشکلات ، افراد مقاوم با مشکلات روبرو می شوند. این بدان معنا نیست که آنها نسبت به سایر افراد پریشانی ، اندوه و اضطراب کمتری را تجربه می کنند. این بدان معناست که آنها از راه هایی که باعث تقویت قدرت و رشد می شود ، با چنین دشواری هایی روبرو هستند. در بسیاری موارد ، آنها ممکن است حتی قوی تر از گذشته ظاهر شوند.

در عوض ، کسانی که فاقد تاب آوری هستند ،  آنها ممکن است از مشکلات فرار کنند و از روشهای ناسالم برای مقابله با چالش های زندگی استفاده کنند. ناامیدی یا عدم موفقیت ممکن است آنها را به سمت رفتارهای ناسالم ، مخرب یا حتی خطرناک سوق دهد. این افراد برای حل مشکلات خود کندتر هستند و در نتیجه ممکن است پریشانی و درماندگی بیشتری را تجربه کنند.

تاب آوری چه چیز را فراهم می کند ؟

تاب آوری، استرس را از بین نمی برد یا مشکلات زندگی را از بین نمی برد. افرادی که این مقاومت را دارند ، زندگی را از طریق لنزهای گل رز نمی بینند. آنها می فهمند که اشکالاتی رخ می دهد و بعضی اوقات زندگی سخت و دردناک است. آنها هنوز هم احساس درد ، غم و اندوه و احساس از دست دادن را که پس از یک فاجعه به وجود می آید تجربه می کنند ، اما دیدگاه ذهنی آنها به آنها اجازه می دهد تا از طریق چنین احساساتی کار کنند و بهبود یابند.

در عوض ، تاب آوری به مردم این توانایی را می دهد تا با بر طرف گردن مشکلات و غلبه بر سختی ها به زندگی ادامه دهنهد. در پی آسیب هایی مانند حملات تروریستی و فاجعه طوفان کاترینا ، بسیاری از افراد رفتارهایی را نشان دادند که نمونه ای از تاب آوری را نشان می دهد. و حتی پشتیبانی عاطفی دیگران را که تحت تأثیر همین مصیبت ها قرار گرفته اند را بعهده گرفتن

حتی در مواجهه با اتفاقاتی که کاملاً غیرقابل تصور به نظر می رسد ، تاب آوری به مردم امکان می دهد که نه تنها زنده بمانند بلکه موفق شوند.

عواملی که به انعطاف پذیری کمک می کند

بعضی از افراد به طور طبیعی با این توانایی ها همراه می شوند و دارای خصوصیات شخصیتی هستند که به آنها کمک می کند در مواجهه با مشکلات مقوم باشند. با این حال ، این رفتارها فقط ویژگیهای ذاتی نیستند که در افراد معینی دیده  شوند. تاب آوری  در برابر مشکلات  بسیار متداول است و افراد بسیار قادر به یادگیری مهارتهایی هستند که برای تاب آوری در برابر سختی هاآن لازم است.

حمایت اجتماعی، متغیر مهم دیگری است که به تاب آوری کمک می کند. افراد، با ذهنی قوی تمایل به حمایت از  طرف خانواده و دوستان دارند که در مواقع مشکل به آنها کمک می کند.

سایر عوامل مرتبط با تاب آوری عبارتند از:

نگاه مثبت به خود و توانایی های خود

ظرفیت تهیه برنامه های واقع بینانه و چسبیدن به آنها

داشتن یک مکان کنترل داخلی

ارتباط دهنده خوب بودن

خود را به عنوان جنگنده و نه قربانی  دیدن

داشتن هوش هیجانی بالا و مدیریت عواطف به طور مؤثر

نحوه ساخت تاب آوری

خوشبختانه ، تاب آوری چیزی است که می توانید هم در خودتان و هم در فرزندان خود بسازید. برخی از اقدامات مهمی که می توانید انجام دهید برای انعطاف پذیری بیشتر:

افکار خود را تغییر دهید

افراد مقاوم می توانند واقع بینانه به موقعیتهای منفی نگاه کنند ، اما به گونه ای که بر سرزنش یا دلگرمی بر آنچه نمی توان تغییر داد متمرکز شود. به جای اینکه آسیب دیدگی را غیرقابل تحمل تلقی کنید ، به دنبال راه های کوچکی باشید که بتوانید برای حل این مشکل و تغییراتی که به شما کمک می کند ، تمرکز کنید. تمرکز روی موارد مثبت که می توانید انجام دهید می تواند به شما کمک کند که از ذهنیت منفی خارج شوید.

شما همچنین می توانید از این رویکرد به کودکان کمک کنید که چگونه بهتر با مشکلات کنار بیایند. آنها را ترغیب کنید که از راههای مثبت و امیدوارکننده در مورد چالش ها فکر کنند. به این ترتیب ، بچه ها می توانند به جای اینکه در یک حلقه احساسات منفی گیر بیفتند ، یاد بگیرند که از این وقایع به عنوان فرصتی برای به چالش کشیدن خود و توسعه مهارت های جدید استفاده کنند.

به دنبال پشتیبانی باشید

داشتن افرادی که می توانید به آنها اعتماد کنید ، برای  پرورش تاب آوری مهم است. صحبت در مورد مشکلاتی که با آنها مقابله می کنید باعث نمی شود آنها از بین بروند ، اما به اشتراک گذاشتن با یک دوست  این احساس را به شما می دهد که یکنفر در کنارتان است. بحث در مورد چیزهای دیگر همچنین می تواند به شما کمک کند بینش یا حتی ایده های جدیدی بدست آورید که ممکن است به شما در مدیریت و مقابله با چالش های به شما کمک کند.

روی آنچه می توانید کنترل کنید متمرکز شوید

هنگامی که با یک بحران یا مشکل روبرو هستید ، می توانید خیلی راحت از چیزهایی که احساس می کنید فراتر از کنترل شما هستند ، بگذرید. به جای اینکه آرزو کنید راهی وجود داشته باشد که بتوانید چیزهایی را تغییر دهید ، سعی کنید فقط روی چیزهایی که در اختیار شماست ، تمرکز کنید. حتی اگر اوضاع وخیم به نظر برسد ، انجام اقدامات واقع بینانه برای کمک به بهبود اوضاع ، هرچند  کوچک باشد ، می تواند احساس کنترل و تاب آوری شما را تقویت کند.

کلام آخر

تاب آوری، یک توانایی مهم و چیزی است که می توانید به زمان در آن بهتر شوید. با تمرین برخی مهارتها، تاب آوری در زندگی روزمره خود  را شروع کنید. ایجاد یک چشم انداز مثبت ، داشتن یک سیستم پشتیبانی قوی و گام های فعال برای بهتر کردن امور می تواند در مواجهه با چالش های زندگی ، مسیری طولانی را برای رسیدن به تاب آوری طی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *