چگونه از مقایسه خود با دیگران جلوگیری کنیم

مقایسه خود با دیگران

“مقایسه دزد شادی است.”

من بیشتر زندگی ام با آن دست و پنجه نرم کردم. به طور معمول، داشتن یک برادر دوقلو را که پنج اینچ بلندتر و شانه های بسیار پهن تر دارد، مقصر می دانم. اما اگر واقعاً صادق بودم، به احتمال زیاد، این یک نقص شخصیتی است که در جایی از قلب من پنهان شده است.

من بیشتر زندگی خود را با مقایسه خودم و دیگران گذرانده ام. در ابتدا، مدرسه و ورزش بود. اما هر چه بزرگتر شدم، مقایسه سایر معیارها را شروع کردم: عنوان شغلی، سطح درآمد، اندازه خانه و موفقیت های دنیایی.

من کشف کرده ام که تعداد بی نهایت چیزها وجود دارد که می توانیم بر اساس آن خودمان را مقایسه کنیم و تعداد بی شماری از افراد را نیز می توانیم با آن مقایسه کنیم. و با توجه به اینکه ما چقدر توسط رسانه های اجتماعی گرفتار شده ایم، آسان تر از همیشه پیدا کردن کسی “بهتر” برای مقایسه خودمان است که فقط باعث می شود احساس بدی نسبت به خودمان داشته باشیم.

هنگامی که در آن جاده شروع می کنیم، هرگز پایانی پیدا نمی کنیم.

تمایل به مقایسه خود با دیگران مانند هر احساس دیگری انسانی است. مطمئناً، من در تجربه خودم تنها نیستم. اما این تصمیمی است که فقط لذت زندگی ما را می رباید. و این یک عادت با کمبودهای متعدد است:

مقایسه ها همیشه ناعادلانه است. ما معمولاً بدترین چیزهایی را که از خود می دانیم با بهترین مواردی که در مورد دیگران فرض می کنیم مقایسه می کنیم.

مقایسه ها، طبق تعریف، به معیارهایی نیاز دارند. اما فقط یک احمق معتقد است که هر چیز خوب قابل شمارش (یا اندازه گیری) است.

مقایسه ها وقت گرانبها را از ما می ربایند. هر کدام روزانه ۸۶۴۰۰ ثانیه زمان می گیریم. و استفاده از حتی یک مورد برای مقایسه خود یا موفقیت خود با یک ثانیه بیش از حد است.

شما بیش از حد بی نظیر هستید که نمی توانید منصفانه مقایسه کنید. استعدادها و استعدادها، موفقیت ها و مشارکت ها و ارزش های شما کاملاً مختص شما و هدف شما در این جهان است. هرگز نمی توان آنها را به درستی با دیگران مقایسه کرد.

شما چیزی برای بدست آوردن ندارید، اما چیزهای زیادی برای از دست دادن دارید. به عنوان مثال: غرور، عزت، انگیزه و اشتیاق شما.

تعداد احتمالی مقایسه ها پایان ندارد. با دستیابی به موفقیت هرگز نمی توان بر این عادت غلبه کرد. همچنین چیزی وجود دارد- یا کسی- دیگری که باید روی آن تمرکز کند.

مقایسه تمرکز بر روی فرد اشتباه است. شما می توانید یک زندگی- زندگی خود را کنترل کنید. اما وقتی دائماً خود را با دیگران مقایسه می کنیم، انرژی گرانبها را بیش از زندگی خود با تمرکز بر زندگی افراد دیگر تلف می کنیم.

مقایسه ها غالباً موجب کینه می شوند. کینه نسبت به دیگران و نسبت به خودمان.

مقایسه ها شادی را از ما می گیرند. آنها هیچ ارزشی، معنی، و تحقق در زندگی ما ندارند. آنها فقط حواسشان را پرت می کنند.

در واقع، تأثیرات منفی مقایسه گسترده و دامنه دار است. به احتمال زیاد بسیاری از آنها را در زندگی خود نیز تجربه کرده اید (یا آنها را تجربه می کنید).

پس چگونه ممکن است از این عادت مقایسه خلاص شویم؟

نکاتی درباره چگونگی جلوگیری از مقایسه خود با دیگران

چگونه از مقایسه مداوم خود با دیگران جلوگیری می کنید؟ در اینجا چند نکته مفید آورده شده است:

  • از اثرات سوء آن آگاه باشید. به تأثیرات مضر مقایسه خود با دیگران بر زندگی خود توجه کنید. آن را عمداً از داخل به بیرون بردارید تا خود را از آسیب هایی که این ذهنیت به شما وارد کرده رها کنید.
  • موفقیت های خود را ببینید خواه نویسنده باشید، موسیقی دان باشید، هم پزشک باشید، هم محیط بان باشید، مادر یا دانشجو باشید، دیدگاه منحصر به فردی دارید که پشتوانه آن تجربیات بی نظیر و هدایای بی نظیر است. شما توانایی دوست داشتن، خدمت و مشارکت را دارید. شما در بخش کوچکی از جهان هر آنچه برای انجام کارهای خوب نیاز دارید را دارید. با این فرصت که کاملاً در پیش رو دارید، از نزدیک به موفقیت های گذشته خود واقف شوید. و در آنها انگیزه ای برای پیگیری بیشتر پیدا کنید.
  • چیزهای بزرگتر زندگی را آرزو کنید. برخی از بزرگترین گنجینه های این جهان از دیدگان پنهان مانده اند: عشق، فروتنی، همدلی، ازخودگذشتگی، سخاوت. در میان این کارهای بالاتر، هیچ اندازه گیری وجود ندارد. آنها را بیش از هر چیز دیگری بخواهید و کاملاً خود را از تعریف جامعه برای موفقیت حذف کنید.
  • کمتر رقابت کنید و بیشتر قدر بدانید. ممکن است زمان هایی وجود داشته باشد که رقابت مناسب باشد، اما زندگی یکی از آنها نیست. همه ما دقیقاً در همین لحظه با هم روی این سیاره انداخته شده ایم. و هرچه زودتر برای “پیروزی” از رقابت با دیگران دست برداریم، سریعتر می توانیم برای کشف این مسئله با هم کار کنیم. اولین و مهمترین قدم برای غلبه بر عادت رقابت، قدردانی و تمجید منظم از مشارکت دیگران است.
  • سپاسگزاری را تمرین کنید. قدرشناسی همیشه ما را مجبور می کند که چیزهای خوبی را که قبلاً در جهان داریم، تشخیص دهیم.
  • به خود یادآوری کنید هیچ کس کامل نیست. در حالی که تمرکز روی نکات منفی به ندرت به اندازه تمرکز روی نکات مثبت مفید است، باید فضای مهمی را به خاطر بسپاریم که هیچ کس کامل نیست و هیچ کس بدون درد زندگی نمی کند. پیروزی نیاز به مانعی دارد که باید از آن عبور کرد. و هر کس از طریق خود رنج می برد، خواه شما آنقدر نزدیک باشید که آن را بشناسید یا نه.
  • قدم زدن. دفعه بعدی که خودتان را با دیگران مقایسه کردید، بلند شوید و محیط اطراف خود را تغییر دهید. پیاده روی کنید- حتی اگر فقط به طرف دیگر اتاق باشد. اجازه دهید تغییر در محیط پیرامون شما باعث تغییر در تفکر شما شود.
  • مقایسه زندگی ما با دیگران احمقانه است. اما الهام گرفتن و یادگیری از دیگران کاملاً عاقلانه است. سخت کار کنید تا تفاوت را یاد بگیرید. با فروتنی از افراد مورد تحسین خود سؤالتی کنید یا بیوگرافی را به عنوان الهام بخوانید. اما اگر مقایسه یک گرایش ثابت در زندگی شما است، توجه کنید که کدام یک از نگرش ها باعث تغییر مثبت می شوند و کدام یک از آنها تأثیر منفی دارند.
  • با خودت مقایسه کن ما باید تلاش کنیم تا بهترین نسخه های ممکن خودمان باشیم- نه تنها برای خودمان بلکه برای منافع و سهمی که می توانیم به دیگران ارائه دهیم. سخت تلاش کنید تا از نظر جسمی، عاطفی و معنوی از خود مراقبت کنید. متعهد شوید هر روز کمی رشد کنید. و یاد بگیرید که پیشرفتهای اندک خود را بدون مقایسه با دیگران جشن بگیرید.

از مقایسه خود با حلقه های برجسته دیگران جلوگیری کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.