تفاوت بین عزت نفس و اعتماد بنفس

The-difference-between-self-esteem-and-self-confidence.jpg

هنگام اشاره به احساسی که نسبت به خود دارید، اصطلاحات عزت نفس و اعتماد به نفس اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. اگرچه بسیار شبیه به هم هستند، اما دو مفهوم متفاوت هستند. مهم است که وقتی می خواهید احساس کلی به خود را بهبود ببخشید، نقش آنها را درک کنید.

عزت نفس چیست؟

عزت نفس به احساسی که در کل نسبت به خود دارید، اشاره دارد. چقدر عزت، احترام مثبت یا عشق به خود دارید. عزت نفس از تجربیات و موقعیت هایی شکل می گیرد که نوع نگاه شما به امروز را شکل داده است.

اعنماد بنفس چیست؟

اعتماد به نفس احساسی است که شما نسبت به توانایی های خود دارید و می تواند از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت باشد. من ممکن است از عزت نفس خوبی برخوردار باشم، اما اعتماد به نفس کمی در مورد موقعیت های مربوط به ریاضیات دارم (این درست است).

وقتی خودتان را دوست دارید، عزت نفس شما بهتر می شود و همین باعث اعتماد به نفس شما می شود. وقتی در زمینه های زندگی خود اطمینان دارید، شروع به افزایش احساس کلی عزت خود می کنید. می توانید همزمان روی هر دو کار کنید.

عزت نفس پایین به چه صورت است؟

دوستی به من گفت که عزت نفس پایینی دارد. او دائما احساس می کند “من به اندازه کافی خوب نیستم” این مفهوم در کل زندگی او شکل گرفته است. او در یک سری از روابط ناسالم بوده است، اغلب توسط رئیس خود تحقیر می شود ، و دائما به خود می گوید: “من کی هستم، ارزش آن را ندارم.” با درک اینکه این تفکر منفی است، اکنون بهتر می تواند آن را تغییر دهد.

از جنبه مثبت،  او اطمینان دارد که یک سرآشپز شگفت انگیز، یک دوست دلسوز است و توانایی سازماندهی فوق العاده ای دارد. او این را در مورد خودش می داند و باور دارد و در این زمینه ها احساس اعتماد به نفس می کند. او با تمرکز بر روی مواردی که به آنها اطمینان دارد و تلاش برای تغییر در گفتگوی منفی خود، باعث افزایش اعتماد به نفس و اعتماد به نفس می شود.

ایده هایی برای بهبود عزت نفس و اعتماد به نفس

اگر در یافتن مناطقی که به آنها اطمینان دارید مشکل دارید، این نکات را امتحان کنید.

به خصوصیاتی که دیگران می گویند در آن سرآمد هستید فکر کنید. حتی اگر کمی به آنها اعتقاد داشته باشید، این یک گام در مسیر درست است.

جلوی پچ پچ ذرونی منفی را بگیرید. خفه شو شروع به فکر کردن در مورد تناقضات این عبارات کنید.

آیا آن را به یک دوست می گویید؟ در غیر این صورت، گفتن این جملات را با خود متوقف کنید.

لیستی از نقاط قوت خود تهیه کنید. به این فکر کنید که اگر در یک مصاحبه شغلی بودید، در مورد خود چه می گفتید.

هرچه چالش های خود را با اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتر بشناسیم،از پیشرفت های قابل تحقق آگاهی بیشتری پیدا می کنیم. این زمانی است که تغییرات مثبت اتفاق می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *