چگونه حسادت و تنفر را ار زندگی خود دور کنیم؟

Jealousy
 از بین بردن نفرت و حسادت آسان نیست. همه ما نظرات منفی را به دل می گیریم، حتی وقتی شخص را به خوبی نمی شناسیم، همه با افراد منفی و حسود سر و کار دارند.

مهم نیست که شما کی هستید یا چه تأثیر مثبتی می خواهید به جهان  بدهید. تنفر و حسادت همیشه وجود خواهد داشت.

هیچ کس از حسادت و نفرت از دیگران مستثنی نیست، ما همه در معرض ظلم و ستم آن در طول زندگی هستیم.

حتی از داشتن دوست حسود می توانید بیشتر صدمه ببینید، زیرا اعمال و ابراز احساسات یک فرد حسود مهربانانه و دوست داشتنی نیست.

وقتی از طرف یکی از دوستان یا یکی از عزیزانمان می آید، بیشتر آن را در نظر می گیریم. با این حال، شما باید درک کنید که حسادت آنها ناشی از مسائل اساسی خود آنهاست و این تقصیر شما نیست.

ریشه بیشتر حسادت ها از احساس عدم کفایت است

فرد چیزی را در شما یا شخص دیگر می بیند که باعث می شود احساس کمبود کند. این می تواند واقعی یا تخیلی باشد، اما احساس عدم کفایت از طریق افکار یا اعمال منفی برون ریزی می شود. حسادت به عنوان واکنش یا راه حلی برای احساس ناکافی بودن ظاهر می شود. به عنوان مثال، یک زن ممکن است به دوست خود که پول بیشتری کسب می کند، ماشین خوبی دارد و لباس های طراح دارد، حسادت کند. این زن به جای اینکه از موفقیت دوستش خوشحال شود، احساس می کند درآمد، ماشین و لباسش در مقایسه با آن ناکافی است. او ممکن است در زندگی احساس شکست کند زیرا موفقیتش حتی در حد دوستش نیست و در همان زمان با همان مدرک فارغ التحصیل شدند.

به جای برخورد با این احساسات اساسی عدم کفایت، حسادت به یک  توهین تبدیل می شود. این دوست حسود نظراتی از قبیل “هر دو سال تهیه اتومبیل جدید باید خوب باشد” و “واو ، آن کیف دستی باید به اندازه کافی هزینه کرده باشد که یک ماهه یک دهکده کوچک را تأمین کند”. ممکن است آن نظراتی که از روی حسادت می آیند باعث شود احساس دوست حسادت لحظه ای باشد، اما احساسات اساسی عدم کفایت را برطرف نمی کنند و بنابراین حسادت تا رفع مشکل ادامه خواهد داشت.

حتی اگر دوست حسود پول بیشتری کسب کند یا ماشین و لباس بهتری تهیه کند، او دوست جدیدی پیدا خواهد کرد که نسبت به آن حسادت کند یا چیز دیگری با دوست موجود که باید حسادت کند باشد، زیرا عدم کفایت نیروی محرکه است. حسادت نیرویی قدرتمند است.

با این حال، روش هایی برای مدیریت یک فرد حسود وجود دارد که می تواند به خلع سلاح یک شخص حسود کمک کند یا از قرار گرفتن در معرض اظهار نظرها و اعمال حسادت آمیز جلوگیری کند. مقابله با حسادت و نفرت هیچ یک راه حل متناسب با همه ندارد. هر وضعیت منحصر به فرد است و باید بر این اساس کنترل شود. در زیر چند نکته در مورد نحوه برخورد با افراد حسود و منفور آورده شده است.

حذف، حذف، حذف

عصر رسانه های اجتماعی باعث می شود که مردم بتوانند به راحتی در پشت صفحه رایانه خود پنهان شوند تا اهانت و ضربات سختی را به سمت افرادی که می شناسند یا حتی نمی شناسند، بزنند. بیشتر این توهین ها ناشی از حسادت فرد است که ناشی از احساس عدم کفایت یا عدم رضایت از زندگی خود اوست. آنها به رسانه های اجتماعی می روند و یک بستر محافظت شده دارند که می توانند به وسیله آنها دیگران را توهین کنند.

در دکمه حذف نیرو وجود دارد. اگر کسی در صفحه شخصی یا انجمن شما حرف منفی درباره شما می زند، نظرات خود را حذف کنید. اگر رفتار آنها ادامه پیدا کرد، پس شخص را فالو نکنید یا او را حذف کنید. اگر توانایی حذف نظرات او را ندارید، شخص را مسدود کنید، بنابراین مجبور نیستید خود را در معرض نظرات او قرار دهید. آنها دیگر نمی توانند شما را در فروم آنلاین ببینند، بنابراین مجبور خواهند شد نظرات و نفرت های حسادت آمیز خود را نسبت به شخص دیگری معطوف کنند.

شما مجبور به تحمل مزاحمت های آنلاین نیستید. آنها را حذف کنید تا از این طریق خود را بیشتر در معرض حسادت شخص دیگری قرار ندهید. این امر به ویژه در صورتی که فرد با شما نسبتی نداشته باشد یا به سادگی یک فرد آشنا باشد بسیار مفید است. اگر شخصی در زندگی شماست که احساس می کنید نمی توانید آن را در شبکه های اجتماعی مسدود کنید، لازم است با شخص خود در مورد موضوع صحبت کنید.

شماره را به صورت جدی ادامه دهید

مواقعی وجود دارد که نمی توانید نظرات یک فرد حسود را حذف یا از آنها اجتناب کنید. مهم نیست که چگونه می توانید با تغییر موضوع شخص را خلع سلاح کنید، این کار او را متوقف نمی کند. در آن شرایط، بهترین گزینه این است که با آنها درباره آنچه اتفاق می افتد صحبت کنید.

در زمانی که عصبانی هستید به آنها نزدیک نشوید، مثلاً هنگامی که یک مشاجره یا یک حسادت رخ داده است. وقتی می توانید کاملاً آرام، منطقی باشید و می دانید چه می خواهید بگویید، با آنها صحبت کنید. قبل از نزدیک شدن به فرد، نظرات خود را آماده کنید، بنابراین نکات گفتاری خود را می دانید و به واکنشهای احتمالی آنها فکر می کنید. با استفاده از مهربانی و همدلی به گونه ای با آنها صحبت کنید که دوست دارید با شما صحبت شود.

برای مثال، اگر همکار شما همیشه در حضور رئیس شما اشتباهات شما را متذکر می شود، با گفتن این جمله که “چرا دائماً من را زیر اتوبوس رئیس می اندازید؟” به همکار خود نزدیک شوید؟ ممکن است واکنش خوبی ایجاد نکند. نزدیک شدن به فرد به این شکل ناگهانی و بی ادبانه احتمالاً یک واکنش دفاعی ایجاد می کند که اگر نامهربان نباشد به همان اندازه خواهد بود. درعوض، رویکرد مهربان تری را انتخاب کرده و احتمالاً پاسخی دریافت خواهید کرد که می خواهد بفهمد از کجا می آیید و همچنین احساس شما را تشخیص می دهد. چنین عبارتی که می توانید در این مثال استفاده کنید این است: “وقتی به رئیس می گویید که اشتباه می کنم احساس بدی دارم و این بر روابط کاری ما تأثیر می گذارد، که می خواهم یک رابطه مثبت باشد”.

پرداختن به موضوع حسادت به طور جدی در مورد خانواده و روابط نزدیک بسیار مهم است. شما می خواهید این روابط را بهبود ببخشید، بنابراین به فرد اطلاع دهید که به همین دلیل به سراغ آنها می آیید.

به خود یادآوری کنید که آنها هستند و نه شما

یک قدم به عقب برگردید و هنگامی که به دلیل حسادت کسی ناعادلانه رفتار می کنید مکث کنید. به خود یادآوری کنید که این شما نیستید که مشکل دارید، آنها هستند. حسادت و مسائل اساسی آنها باعث می شود که اینگونه رفتار کنند. سعی کنید آن را شخصی نگیرید. گفتن آن آسان تر از انجام است. با این حال، اگر مکث کنید و وقت بگذارید تا دلیل حسادت آنها را تجزیه و تحلیل کنید، می توانید درک کنید که چه چیزی ممکن است باعث تحریک رفتارهای آنها شود، که هضم شرایط را آسان تر می کند.

به عنوان مثال، اگر شما یکی از اعضای خانواده خود را دارید که به تعطیلات خانوادگی خود حسادت می ورزد و اظهارنظرهای گستاخانه ای درباره میزان هزینه ای که برای گذراندن تعطیلات خود می کنید، انجام می دهد می توانید در مورد وضعیت زندگی او تأمل کنید. شوهرش بیکار است و فعلاً قادر به تعطیلات نیستند. او حسودی دارد که در واقع از غم و اندوه او ناشی می شود زیرا او نمی تواند مانند شما در حال حاضر مرخصی بگیرد. تشخیص اینکه حس حسادت او ریشه در غم و اندوه دارد و هیچ نفرت واقعی نسبت به شما نمی تواند باعث شود با اوضاع زندگی او همدلی کنید. واکنش شما می تواند دلسوزانه تر باشد.

شاید شما متوجه شده باشید که نباید در مورد تعطیلات خود در مقابل او صحبت کنید زیرا در این زمان این یک نقطه محرک برای او است. زندگی تغییر می کند و ممکن است روزی به زودی دوباره تعطیلات خود را بگذرانند. هنگامی که او می آید تا از تعطیلات خود به شما بگوید، با شنیدن پاسخهای مثبت با او صحبت کنید، شخص بزرگتر باشید و از گفتن تعطیلات خودداری کنید، مگر اینکه در مورد این موضوع از شما بخواهد.

بزرگتر بودن هرگز آسان نیست، اما با تمرین به طور طبیعی تری به وجود می آید. چیزی که به مرور کشف خواهید کرد این است که وقتی مردم علاقه مند به صحبت در مورد آنها هستند و نه خودتان، افراد به طور طبیعی بیشتر به سمت شما جذب می شوند. حسادت آنها فروکش خواهد کرد زیرا تمرکز بر روی نکات مثبتی است که در زندگی آنها اتفاق می افتد و فقدان آنها نیست زیرا آنها خود را با شما مقایسه می کنند.

بزرگتر بودن شخص به ویژه در خانواده و روابط نزدیک بسیار مهم است. اگر می خواهید روابطتان رونق بگیرد، پس با صحبت در مورد نکات مثبت در زندگی آنها و پرهیز از هر چیز در مورد زندگی خود که ممکن است حسادت آنها را برانگیزد، به آنها نشان دهید که آنها را دوست دارید و از آنها مراقبت می کنید. هرچه کمتر بتوانید در مورد خود صحبت کنید، مگر اینکه از شما خواسته شود، بهتر است، به خصوص وقتی صحبت از شخصی می شود که با شما حسادت دارد.

آنها را با مثبت خلع سلاح کنید

دانستن اینکه یک حسادت فرد ریشه در عدم امنیت، تردید در خود و احساس عدم کفایت دارد، می تواند به شما کمک کند درک بیشتری داشته باشید و وقتی شخصی با حسادت نسبت به شما رفتار می کند، واکنش خود را تغییر دهید. اگر دوستی به دلیل این که خانه شما همیشه عالی به نظر می رسد نظرات حسادت آمیزی دارد، با یک نظر مثبت او را خلع سلاح کنید. به عنوان مثال، می توانید بگویید “باغ شما بسیار زیباتر از باغ من است، شما مطمئنا پرورش گیاهان را دارید که من ندارم، بسیار خوب است که همه ما نقاط قوت و توانایی های مختلفی داریم”.

ارائه تعارف به آنها و همچنین تأیید وجود اختلافات و امری طبیعی و خوب به کاهش ناامنی های آنها کمک خواهد کرد. نمی توانید از شخصی برای خوشحالی تعریف کنید اما می توانید نظرات منفی او را که ریشه در حسادت دارد، خلع سلاح کنید، اگر به او بازخورد مثبت بدهید.

همیشه تعریف کردن از شخصی آسان نیست، خصوصاً اگر کسی باشد که به او نزدیک نباشید یا او را خیلی دوست ندارید. با این حال، وقتی مثبت سازی می کنید ، این به آنها و شما قدرت می بخشد.

با کمک در شناختن نکات مثبت، در آنها احساس بهتری ایجاد می کند. همچنین باعث می شود احساس خوبی داشته باشید وقتی کمک می کنید روز و زندگی کسی کمی روشن تر شود.

کلمات قدرت دارند. تأثیر مثبت در جهان، به ویژه وقتی صحبت از شخصی می شود که احساس می کند از شما کمتر هستند، یک نیروی قدرتمند است. با تمرکز بر نکات مثبت، به دیگران کمک کنید تا بهتر و بهتر عمل کنند، مخصوصاً وقتی نظرات منفی به سراغ شما می آیند. اگر بتوانید این روش خلع سلاح یک فرد حسود را تمرین کنید، با گذشت زمان راحت تر و سازگارتر می شود. خواهید فهمید که آنها به موقع لطف شما را با تعارف نسبت به شما و دیگران برمی گردانند. نشان دادن عشق و استفاده از کلمات مثبت برای تشویق می تواند مسری باشد، بنابراین آن را در بین بسیاری گسترش دهید و جامعه و جهان شما مکان بهتری شود.

نادیده بگیرید و اجتناب کنید

درصد ناچیزی از این جهان وجود دارد که صرف نظر از تاکتیکی که برای خلع سلاح یا از بین بردن رفتارهای حسادت آمیز آنها استفاده می کنید، تغییر نمی کند. این حسودها از شما متنفر خواهند شد زیرا شما بیش از حد کامل هستید، سپس روز دیگر به دلیل تقصیرهای شما از شما متنفر خواهند شد.

بعضی افراد هرگز نمی توانند درست کار کنند. این افراد، به محض شناختن اینکه چه کسانی هستند، باید محدود شده و یا زندگی شما را قطع کنند. شما به کسی که دائماً در تلاش است شما را از بین ببرد، نیازی ندارید. ناامنی های آنها ممکن است چنان ریشه دار باشد که فقط کمک های تخصصی به تغییر روش آنها کمک کند. رفتار آنها، اگر مانعی برای زندگی شما باشد، و تلاش شما برای جلوگیری از آنها نتیجه ای نداشته است، به شما این امکان را می دهد که با آرامش خاطر بیشتری ارتباط خود را با فرد قطع کنید.

هیچ قانونی در زندگی وجود ندارد که بگوید شما باید با هر شخصی که می شناسید یا با او روبرو می شوید دوست باشید. بعضی از افراد در این دنیا وجود دارند که همیشه از زندگی خود راضی نیستند و به این ترتیب دیگران را به طور مداوم توهین و نفرت می کنند. به درام و توهین های آنها گیر ندهید. از آنها اجتناب کنید، اگر شرایط به اندازه کافی شدید است که بر سلامت روان و نگرش شما در زندگی تأثیر می گذارد، شغل خود را تغییر دهید. اجازه ندهید که این نوع افراد زندگی شما را مختل کنند. شما کنترل داریدبیش از زندگی خود و کسانی که با آنها وقت می گذرانید. هرکسی که از روی حسادت مرتباً به شما توهین می کند، سزاوار وقت و انرژی شما نیست. اگر عضوی از خانواده باشد، می توانید زمان و مواجهه خود را با فرد محدود کنید. اگر احساس می کنید برای گذراندن وقت با تمام خانواده باید در کنار آنها باشید، پس از تعاملات مستقیم خودداری کنید یا تماس را تا حد ممکن کوتاه کنید. در صورت تعامل، دوباره به خود یادآوری کنید که نظرات آنها بر اساس ناراحتی خودشان در زندگی است و هیچ ارتباطی با شما ندارد.

شما نمی توانید نحوه عملکرد آنها را کنترل کنید، اما می توانید نحوه واکنش شما نسبت به این شخص را کنترل کنید. سطح بالاتر را انتخاب کنید، که هیچ واکنشی به منفی آنها نشان نمی دهد. اگرچه هنوز هم خوشایند نخواهد بود، اما عدم رضایت از دیدن ناراحتی شما می تواند به شما کمک کند سریعتر از پس شرایط برآیید و به سراغ افراد و گفتگوهای دلپذیر بروید. به شخصی که می دانید به شما حسادت می کند، اجازه ندهید خود را گوشه گیر کنید، زیرا نتیجه خوب نخواهد بود. اگر برای جلوگیری از اظهار نظر آنها نیاز دارید که به راحتی مکالمه را قطع کرده و به جای دیگری بروید، این کار را انجام دهید، زیرا نیازی نیست اجازه دهید خود را در معرض سوء استفاده کسی قرار دهید.

قرار گرفتن در معرض چنین شخصی را محدود کنید و یا کاملاً او را حذف کنید، زیرا شما شایسته رابطه عاشقانه هستید. در این دنیا افراد زیادی وجود دارند. نیازی نیست که با دوستان یا روابطی که به دلیل حسادت توهین آمیز است، ادامه دهید. زندگی خیلی کوتاه است و افراد زیادی در این دنیا وجود دارند که به یک دوست یا رابطه خوب احتیاج دارند. سرانجام افرادی که از روی حسادت به این روش عمل می کنند اگر و وقتی فهمیدند که کسی نمی خواهد در اطراف آنها باشد، تغییر می کند.

خودت باش

بعضی اوقات داشتن حسادت نشان این است که در زندگی درست کار می کنید و موفق هستید. افرادی که به شما حسادت می کنند می دانند که شما خوب کار می کنید و آنها این کار را برای خودشان می خواهند. بهتر از این که وقت خود را برای ساختن زندگی خود بگذارند، بهتر است دیگران را سرنگون کنند. توهین، انتقاد و نفرت آنها متوجه کسانی است که می دانند بهتر از آنها هستند، بنابراین آنها سعی می کنند در آن افراد به دنبال عیب باشند تا بتوانند فکر کنند از این طریق یا روش دیگری. ریشه حسادت آنها در شکست ها و نارسایی های زندگی آنها است.

اجازه ندهید این افراد شما را سرنگون کنند. خودت باش و موفق باش اجازه ندهید که شکست های شخص دیگری شما را پایین بیاورد یا از تحقق رویاهایتان جلوگیری کند. غالباً داشتن افرادی که در زندگی از شما بیزارند، نشانه این است که شما کارهای زیادی را انجام می دهید، دقیقاً به همین دلیل است که مردم شما را دوست ندارند. هرگز با هرکسی که روبرو می شوید لطف نخواهید کرد. مردم از شما بدشان خواهد آمد، به ویژه هنگامی که کمبودها یا نارسایی های خودشان را به آنها یادآوری کنید. این بخشی از معامله برای موفقیت است. هرچه موفقیت شما بیشتر شود، خواهید دید که افراد حسادت می کنند و بنابراین تفسیر منفی به سمت شما می آید.

تمام تلاش خود را برای جلوگیری، جدا کردن، خلع سلاح کردن، نادیده گرفتن یا قطع این متنفرها از زندگی خود انجام دهید. با این حال، کاملاً اجتناب ناپذیر نیست، بنابراین در صورت وقوع، اجازه ندهید متنفرها شما را به خاطر آنچه در زندگی انجام می دهید، متوقف کنند. به خودتان ادامه دهید و به خود یادآوری کنید که نظرات آنها بر اساس شکست و نارضایتی خودشان از زندگی است و شخصاً کاری با شما ندارد.

بر روابط تمرکز کنید

شما نمی توانید همه مردم را خوشحال کنید. همیشه افرادی وجود خواهند داشت که نسبت به شما حسادت یا نفرت خواهند داشت. مهم نیست که شما کی هستید، همه نفرت دارند. به جای تمرکز بر تغییر این افراد برای دوست داشتن شما، وقت و انرژی خود را بر روی روابطی بگذارید که دلگرم کننده هستند.

در این دنیا افراد زیادی وجود دارند که خوب، مثبت اندیش و دوست داشتنی هستند. آنها در روابط خود به دیگران عشق نشان می دهند زیرا با دیگران چگونه رفتار می کنند که می خواهند با آنها رفتار شود. وقت و انرژی خود را با این نوع افراد سرمایه گذاری کنید زیرا آنها از ارزش بالایی در زندگی شما برخوردار هستند.

اجازه ندهید منفی ناشی از افراد منفور و حسود بر زندگی شما اثر بگذارد. نزدیک بودن به افرادی را که شما و تلاشهای زندگی شما را تشویق و حمایت می کنند انتخاب کنید. دلگرم کسانی باشید که دوستشان دارید. خواهید دید که تشویق و عشق به طور فزاینده ای بیشتر می شوند که می تواند برای همه افراد درگیر قدرتمند باشد.

شما تعیین می کنید به چه کسی اجازه می دهید در زندگی شما تأثیر بگذارد. اگر زمان زیادی را با شخصی که به شما حسادت می ورزد بگذرانید، احساس نشاط و تشویق نخواهید کرد. به دنبال روابطی در زندگی خود باشید که شما را بالا می برد، شما را تشویق می کند و به شما کمک می کند تا به یک تأثیر مثبت در جهان تبدیل شوید. روابط قدرتمند هستند، بنابراین مطمئن شوید که ریشه در مثبت نگری، تشویق و عشق دارد. متنفرها را فراموش کنید و فقط در صورت لزوم با آنها برخورد کنید.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *